Kodulehe Tegemine Ja Internetiturundus

Kodulehe Tegemine. Kodulehe ülesehituse, struktuuri ja selle turunduse baasteadmised. Mida kodulehe tegemine nõuab ja kuidas see käib.

Täiuslikul kodulehel peab olema hea kujundus ja disain. Lisaks atraktiivsele ja ainulaadsele väljanägemisele peab koduleht olema optimeeritud otsingumootorite jaoks, mis tähendab seda, et kodulehe kogu ülesehitus peab olema otsingumootorisõbralik. Külastatavusele aitab kaasa ka korrektne internetiturunduse protsess.

Järgnevalt käsitleme teemasid mis on seotud kodulehe loomisega, selle haldamisega ja millest see kõik koosneb (Lühidalt).

Kodulehe loomine ja veebidisain

Kodulehe tegemine: Kodulehe tegemisel peab arvestama kodulehe kujundusega, see peab olema atraktiivne kuid samas kasutajasõbralik. Kasutajasõbralikkus tähendab seda, et veebilehe külastajad saaksid lihtsalt navigeerida ja kodulehel on selleks meeldiv ülesehitus. Kodulehe disain peab olema kiiresti laetav ja silmale selge, ülesehitus struktuurne.

Esileht kodulehel peaks olema võimalikult konkreetne ja mitte sisaldama "pikka juttu". Inimestel pole aega pikka teksti lugeda vaid otsivad kohest vastust oma küsimusele, mis koduleht see on ja mida see pakub mulle. Inimesed külastavad esmalt mõnikümmend sekundit kodulehte ja kui selle ajajooksul nad ei leia midagi vajalikku, siis nad lahkuvad. Soovituslik on kasutada teksti struktuurset ülesehitust ja pilte. Pikemad tekstid, artiklid, uudised saab jätta teisele lehele ja huvi korral saab külastaja lugeda rohkem.

Sageli veebilehe kujundus sõltub just valdkonnast millega on tegu ehk asjakohasus on tähtis.

Veebidisain, kodulehe kujundus, HTML ja CSS

Kodulehe valmistamine. Kõik veebilehed kasutavad CSS-i (Cascading Style Sheets) ja HTML-i (Hypertext Markup Language) kuna need on tänapäeva veebi standardid veebidisainis. CSS on väga suurte võimalustega veebikujundus keel ehk veebidisain algab sellest. HTML ja CSS on veebinduse algteadmised millega on võimalik veebilehte luua. HTML on kui kirjaplank kuhu saad kirjutada kasutades standard HTML-märgendeid. CSS aga annab HTML-ile värvi, disaini ja kujunduse. Ideaalis on kodulehtedel CSS fail eraldi loodud, mis sisaldab erinevaid ID tunnuseid ja klasse(identifikaator nimed).

Näidis CSS:

stiil.css
/* CSS Document */
/* Identifikaator nimi. #minu_id, .minu_klass, p = (Kõik mis on HTML märgistuse sees <p>Minu Teks</p>) jne */
.minu_klassi_nimi {
/* tekstistiil */
font-family: Arial;
/* tekstisuurus */
font-size: 12px;
/* tekstivärv. "#FFFFFF" või white = Valge, "#000000" või black = Must */
color: #000;
/* kuvamis-stiil. "block" = Kuva kui ploki tükk, "inline-block" = Kuva samal real kuid kui plokk, "table" = Kuva kui tabel vastavalt sisestatule*/
display: block;
/* sise/välis äärised */
padding:0px; margin:0px;
/* jne */
}

Näidis HTML seotud ülal toodud CSS failiga:

index.html <!DOCTYPE html>
<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" >
<title>Minu HTML Fail</title>
<link href="stiil.css" rel="stylesheet" type="text/css" >
</head>
<body>
<div class="minu_klassi_nimi"> MINU TEKST </div>
</body>
</html>

HTML on algteguriks kodulehe loomisele, hea teada blogi pidamisel, sotsiaalmeedia vidinate kasutamisel või muul viisil veebilehtede majandamisel. Kodulehe struktuuri saab mõjutada nii HTML märgenditega kui CSS-iga. HTML ja CSS on kui lego klotsid millest saab veebilehte luua ning klotsidel on ja jääb üks ja sama nägu, kujundus. Vahel võib kujundus väikesel määral erineda tulenevalt kasutatavast brauserist, seega tasuks alati oma kodulehte testida erinevatel brauseritel.

Programmeerimine, Javascript ja PHP

Dünaamilise kodulehe tegemine programmeerimiskeelte abil, JavaScript ja PHP. Eelnimetatud keeled annavad legoklotsi näitele juurde dünaamilisust, ehk iga klots võib olla seest erinev ja muuta isegi kuju.

Javasript on kliendipoolne keel ehk internetibrauser töötleb kodulehe poolt loodud avalikku funktsioonide kogumit, mis annab brauserile teada kuidas toimida lingi vajutusel, lehe laadimisel ja muudes loodud toimingutes. Javascript kasutab otseselt teie internetibrauseri jõudlust nagu iga teine brauseri rakendus, sellepärast nimetatakse seda kliendipoolseks programmeerimis keeleks.

PHP on serveripoolne programmeerimiskeel mille funktsioonid jäävad serveri siseseks ehk privaatseks. PHPga saab töödelda kasutaja andmeid ja toimetada serveri siseselt (andmebaasid nagu MySQL). Pannes Javascripti ja PHP koos tööle saame me väga mugava ja kasutajasõbraliku kodulehe. Javascripti näol saame brauseriga suhelda ja saata andmeid lihtsalt. Andmed edastatakse serverile läbi PHP faili, igas asendis ja igal ajal, vastavalt Javascripti funktsioonidele. Sellisel juhul on Javascript puhas luxus kodulehe külastajale ja omanikule, teisel juhul peaks lehe kasutaja eraldi PHP faili külastama.

Märksõnade analüüsimine ja kodulehe optimeerimine

Meie eesmärgiks on saada koduleht esimestesse otsingu tulemustesse otsingumootoris. Selleks peame endale selgeks tegema milliseid märksõnu ja fraase inimesed kõigerohkem kasutavad, et meie kodulehte leida. Tulenevalt oma valdkonnast teeme kodulehe jaoks märksõnade analüüsi. Seejärel kasutame neid märksõnu ja fraase oma kodulehel, kuid see nõuab juba sisu korrektset ülesehitust.

Tavaliselt kõige tähtsamad sõnad lähevad ikka esimesse pealkirja ning vähemtähtsamad teise alapealkirja, nii on ka kodulehe ülesehitamisel. Otsingumootorid näevad kas on tegu tähtsa lehega või vähem tähtsamaga, kui veebilehel aga korrektne struktuur puudub ei suuda otsingumootor seda tuvastada, seega oleme kõige viimaste seas. Vaatame järgnevalt kuidas oma koduleht otsingumootorisõbralikuks teha.

Järgnevalt optimeerime oma näites kodulehte otsingumootori jaoks fraasile "kodulehe tegemine".

Igal kodulehel või koduleheküljel on pealkiri mille algus on "<title>" märgistusega ja lõpeb "</title>" märgistusega. Nende vahele jääb meie kodulehekülje pealkiri, see kuvatakse brauseriribas külastajale(kuvatakse ka otsingutulemustes) ning on kõige tähtsam osa, näiteks:

HTML <title>Kodulehe Tegemine – Veebis</title>

Kodulehe "title" märgistuste vahele tuleks panna kõige tähtsamad ja populaarsemad märksõnad või fraas soovituslikult mitte rohkem kui 6 sõna.

Järgmiseks oluliseks märgistuseks on "<h1>" ehk siis esimene teksti pealkiri, lõpeb märgistusega "</h1>" . Teise pealkirja märgistame h2 jne.

HTML <h1>Kodulehe Tegemine</h1>

Pealkirja  alla tuleb tekst mis märgistatakse paragrahv märgistusega <p>(lõigu märgistus), kasutame oma tekstis populaarseid otsingu fraase ja märksõnu, siiski tekst peab jääma meeldivalt loetavaks:

HTML <p>Kodulehe tegemine on võimalik läbi erinevate lahenduste.</p>  
<p>Lõik 2 </p>
/// jne  

Linkide optimeerimine

Kõige paremad lingid on need mis tulevad asjakohastelt ja populaarsetelt veebilehtedelt. Asjakohane on selline veebileht millel on midagi ühist meie kodulehega (mõeldes veebilehtede sisule).

Veebilehe positsioon otsingumootoris sõltub väga palju erinevatest faktoritest mis ajaga sageli muutuvad ja keegi täpselt ei tea kuidas Google otsingumootor kodulehti järjestab. Kindlasti on tähtis kodulehe populaarsuse faktor. Mida rohkem teie koduleht on tuntud, palju, millised ja kuidas teised lehed lingivad teie kodulehele.

Linkimine ja linkide loomine

Linkida on võimalik mitmel viisil, järgnevalt vaatame kuidas optimeerida oma linke teistel veebilehtedel, et saavutada parim tulemus.

Linkimine peaks olema just läbi populaarsete märksõnade, kõige halvem viis linkida on lihtsalt meie kodulehe WWW URL aadressiga.

HTML<a href="https://www.veebis.ee/">Kodulehe Optimeerimine</a>

(Parandab meie positsiooni otsingumootorites märksõnale "Kodulehe Optimeerimine")

Samuti ei tohiks sisaldada link rel="nofollow" omadust mis teeb meie lingi otsingumootorite silmis tühiseks, kuna otsingumootorid ei järgne linkidele millel on "nofollow" atribuut.

HTML<a href="https://www.veebis.ee/" rel="nofollow">Kodulehe Optimeerimine</a>

(Otsingumootorid seda linki ei arvesta, kasulik ainult viitamiseks meie kodulehele)

Lehe populaarsust tuleks kontrollida ennem kui osta reklaami, näiteks mõnelt portaalilt, populaarsematel lehtedel on kõrge hind õigustatud kuid vähem populaarsematel mitte. Tegemaks õigeid investeeringuid internetiturundusse on vaja selgeks teha kui populaarne antud reklaami pakkuja tegelikult on ja kas selle lingid on nähtavad otsingumootoritele, ehk kui palju tuleks reaalset tulu minu kodulehele.

Kodulehe optimeerimise halb ja hea

Ei ole hea kasutada otsingu fraase või märksõnu liialt palju, keskmiselt 2% tekstist on soovituslik optimeerida ühe märksõna kohta (võib ajaga muutuda, keegi täpselt ei tea seda protsenti). Liiga pidev märksõnade ning fraaside kasutamine võib osutuda negatiivseks. Üle optimeerimine on SPÄM.

Samuti peaks kõik kodulehed olema unikaalsed ning ei tohiks ühtida mõne teise koduleheküljega, topeltsisu mõjub negatiivselt.

Kui teised veebilehed lingivad meie kodulehele siis ka see omab mõju meie otsingumootori positsioonile, samuti mõjutab üldist külastatavust. Mida rohkem veebilehti meie kodulehele lingivad seda rohkem meie kodulehe populaarsus kasvab, nii otsingumootorites ja ka laiemas perspektiivis.

Otsingumootorid armastavad sisukaid kodulehti, sellepärast on soovituslik pidada blogi, kirjutada artikleid ja uudiseid, nii lood oma kodulehele juurde populaarsust ja väärtust.

*Kodulehe optimeerimise protsessi reaalset tulemust on näha alles mitme kuu pärast.

SSL turvalisus ja miks see on nii oluline veebilehe tegemisel

SSL ehk HTTPS ühendus on tänapäeval vajalik igale veebilehele. See tähendab turvalist ühendust kasutaja ja veebiserveri vahel. SSL toe on teinud kohustuslikuks interneti brauserid ja interneti gigandid nagu Google, eesmärgiga parandada interneti turvalisust. Kui SSL veebilehel puudub, siis brauser kuvab hoiatusi kodulehe ebaturvalisuse kohta, eriti juhtudel kus kasutaja peab andmeid sisestama. Ilma turvalise HTTPS ühenduseta tekib suur oht kodulehe kasutajale ja omanikule, eriti lehtedel kus on kasutusel autentimised ja kasutajakontod.

Otsingumootorid eelistavad tänapäeval just turvalisi kodulehti ja kodulehe optimeerimisel peab HTTPS ühendusega arvestama. Uue veebilehe tegemine ilma SSL toeta pole tänapäeval enam mõtekas, kuigi vanemaid lehti on raskem üle viia turvalise ühenduse peale, kuna see võib ohustada nende positsiooni otsingumootorites.

Kõik kaasaegsed majutusteenused nagu zone.ee toetavad tasuta HTTPS toe loomist, mille lisamine veebilehele on väga lihtne. Siinjuures soovitan valida enda kodulehele kaasaegne majutusteenus, kuna see on üks tähtsamaid valikuid kodulehe loomisel ja hiljem selle muutmine on väga keeruline protsess.

Lisad, alternatiivid, internetiturundus, mida veel teha

Kasutage sotsiaalmeediat ja ole aktiivne(Facebook), ole avatud oma valdkonnas ja loo kontakte.

Kasutage reklaamimisel Google AdWords-i (teil on võimalus osta ennast otsingumootoris esimeseks ja reklaamida väga suures võrgustikus), kuna see on väga odav*, maksad ainult reaalsete tulemuste eest, kiire ja väga mõjus reklaamimis viise internetis, sealjuures ärge unustage märksõnade analüüsi ja kodulehe optimeerimist(Google AdWords Märksõnade otsing/statistika).

Kasutage Google Analytics, et analüüsida statistikat, külastajaid ja kodulehe liikluse voogu jpm.

*Google Adwords on odav juhul kui ei konkureeri suurte korporatsioonidega ehk siis konkurents jääb oma valdkonnas mõistlikesse piiridesse.


Toomas Kattai
VEEBIS.EE
Viimati Uuendatud: 2. November 2017